HomeBlogDeficienta de vitamina D - Numitorul comun al afectiunilor

Deficienta de vitamina D - Numitorul comun al afectiunilor

Am putea spune ca deficienta de vitamina D, care se extinde in mod alarmant, este cauza unor boli precum diabetul, osteoporoza, afectiunile inimii si chiar cancerul. Studiul publicat in Jurnalului de Endocrinologie Clinică şi Metabolism din martie 2010 arata ca 59% din populatie sufera de aceasta deficienta.

Organismul uman produce vitamina D in mod natural, prin expunerea la razele soarelui. Aceasta are mai apoi rol in pierderea grasimii din corp si in activarea sistemului imunitar, prin "trezirea" celulelor T, care elimina microorganismele si virusurile din organism.

Sistemul imunitar nu functioneaza daca nu este activat din punct de vedere biochimic de aceasta vitamina. Astfel, persoanele care se imbolnavesc sunt cele care isi desfasoara activitatile preponderent in spatii inchise, nefiind expuse la razele solare.

Este foarte clar ca lipsa vitaminei D din organism este numitorul comun al multor boli degenerative. Pacientii care sufera de insuficienta renala, diabet, cancer, osteoporoza si scleroza multipla au in comun deficienta de vitamina D.

Vitamina D reduce riscul de a contacta boli infectioase, fiind un adevarat sprijin sistemului imunitar. De asemenea, este mai convenabila decat medicamentele scumpe, nefiind nevoie neaparat de suplimente alimentare.

Plimbarile regulate in natura pot creste sinteza de vitamina D prin simpla expunere la razele soarelui.

 

Alimente bogate in vitamina D: 

 

1. Pestele

Cei mai buni se pare ca ar fi somonul si macroul, campioni si la recomandarile ce privesc aportul de Omega 3. La 100 de grame de macrou sau somon gasim cam 90% din doza zilnica recomandata de vitamina D. Cel mai bine ar fi sa gasim somon salbatic. Macrou pescuit inca se mai gaseste si pe piata romaneasca. Alti pesti bogati in vitamina D sunt sardinele (o conserva=70% din doza zilnica recomandata), tonul (100g=50% din doza zilnica recomandata), calcanul, pisica de mare, macroul si heringul. Foarte bune sunt si icrele de peste marin, iar cele de hering sau somon se gasesc si la noi. Acesti pesti datoreaza continutul de vitamina D algelor cu care se hranesc si care sunt expuse la soare.  

2. Uleiul de peste

Poate unii nu il considera un aliment, dar ar trebui. Multi se tem de aportul prea mare de vitamina A, dar uleiul de peste (in special uleiul de ficat de cod) este un supliment alimentar foarte valoros si util mai ales pentru sanatatea copiilor. O lingura de ulei de ficat de cod asigura intre 180 si 450 de UI de vitamina D. De obicei pentru a ajunge la aceasta valoare, vitamina D este extrasa partial pentru a nu interveni in exces in alimentatia copiilor care deja iau vitamina D picaturi. O lingura din acest produs acopera 300% din valoarea zilnica recomandata de calciferol, chiar daca este ocolit in general, din pricina gustului puternic si mirosului specific. 

3. Ouale

2 oua asigura 10% din doza zilnica recomandata de vitamina D. Specialistii recomanda consumul ouluioului intreg, pentru fixarea optima a vitaminei.  

4. Ciupercile

Cantitatea de vitamina D difera foarte mult de la specie la specie, dar depinde si de modul de cultivare. Cele mai bogate in vitamina D sunt ciupercile Shiitake (numite si ciupercile anti-cancer). Atunci cand sunt uscate la soare continutul de vitamina D creste, avand cam 45 de UI.  

5. Ficatul

Multa lume se fereste de ficat. Si uneoi pe buna dreptate, avand in vedere modul de crestere al animalelor in fermele obisnuite. Daca nu gasiti ficat de animal care sa fi vazut iarba, lumina zilei sau care sa se miste pe un izlaz sau intr-o curte, mai bine nu mancati, sau macar evitati ficatul de pui din comert. Cei mai norocosi se pot bucura de un ficat de vita spre exemplu, care la o portie de 100 de grame asigura in jur de 42 de UI de vitamina D, ca sa nu mai vorbim si de continutul mare de vitamina B12 si fier. 

6. Lactatele

Exista tendinta unui exces de consum de lactate. Abuzul poate afecta imunitatea prin continutul lor de lectine. Desigur untul, smantana, iaurtul, kefirul si unele tipuri de branza pot fi consumate cu moderatie fara riscuri, fiind foarte important sa fie de la tara sau bio. Urda sau ricotta au un continut mai mare de vitamina D decat alte branzeturi.

Un pahar de lapte furnizeaza un sfert din doza zilnica recomandata de vitamina D.

Branza elvetiana - aproximativ 28 de grame de branza elvetiana contin 12 UI de vitamina D. 

7. Soia

Numita si planta-minune sau biftec vegetal, soiasoia este si ea o sursa importanta de vitamina D, indiferent de forma in care este consumata (tofu, lapte etc).

Va recomandam sa folositi soia care nu este modificata genetic (eventual sa o achizitionati de la magazinele cu alimente bio).

Asadar, nu uita sa iesi la soare si sa mananci sanatos si echilibrat. Pe termen lung vei vedea diferenta in comparatie cu cei care isi traiesc viata bazandu-se pe “cat va duce corpul”. Vitamina D este o investitie pe termen lung.

In comert exista o serie de alimente care contin vitamina D: cerealele, margarina, sucul de portocale. Dar nu vi le recomandam, deoarece contin si substante nocive organismului (conservanti, coloranti, indulcitori etc.). Recomandarea este ca alimentele sa fie cat mai naturale si sa fie completate de o dieta sanatoasa, imbogatita cu legume si fructe.

Cu cat meniul dumneavoastra este mai colorat, cu atat este mai sanatos. Nu ocoliti varietatea.

Supradoza de vitamina D nu poate surveni prin expunerea prelungita la soare sau printr-o alimentatie bogata in produsele care contin calciferol. Intoxicatia cu vitamina D poate sa apara doar in urma administrarii improprii de suplimente si poarta numele de hipervitaminoza D.

 

Ultima modificare a fost facuta Marți, 11 Noiembrie 2014 17:23
Voteaza acest articol
(5 voturi)
1 comentariu
  • amidala

    In cazul meu lipsa in organism a vitaminei D3 a determinat un nivel al parathormonilor sub limita normala.
    De asemenea e posibil sa fi determinat si aparitia nodulilor tiroidieni pe care i-am descoperit recent.
    Aceasta vitamina are intr-adevar un rol esential si nu trebuie neglijata lipsa ei din corp!
    Luati masuri din vreme!

    amidala Sâmbătă, 12 Aprilie 2014 10:49 Comment Link
Lasa un comentariu